Dag 5 Berlijn - Reisverslag uit Kolonie Klein Machnow, Duitsland van Margaret Rijntalder - WaarBenJij.nu Dag 5 Berlijn - Reisverslag uit Kolonie Klein Machnow, Duitsland van Margaret Rijntalder - WaarBenJij.nu

Dag 5 Berlijn

Blijf op de hoogte en volg Margaret

23 Augustus 2017 | Duitsland, Kolonie Klein Machnow

Dag 5

Vanmorgen zaten we om 8.45 uur in de bus, op weg naar Berlijn. We werden bij voormalig vliegveld Tempelhof opgewacht door fietsgids Ben. Hij is in geschiedenis afgestudeerd op de geschiedenis van dit vliegveld. Dit vliegveld, midden in Berlijn, is sinds 2008 niet meer in gebruik. De vliegtuigen die gingen landen vlogen vlak over de in de buurt staande flats. De huur van deze flats was daardoor erg laag. Sinds de sluiting van het vliegveld zijn de huurprijzen wel met 400% gestegen! Bewoners van Berlijn mogen het terrein nu gebruiken voor bijv. skaten, fietsen, festivals e.d. De gebouwen stammen uit de begin jaren 30. We reden in colonne verder en op markante punten vertelde Ben een mooi historisch verhaal. Met een grote groep door Berlijn is niet makkelijk. Dat bleek toen zes van ons, inclusief ik net niet op tijd door groen kon. Onze reisleider, Cor, had het gelukkig wel in de gaten, maar we hebbe de grote groep niet meer gevonden. Dus heeft Cor ons maar verder rondgeleid, o.a door de Tiergarten, het op 3 na mooiste park van de wereld.
Om half 1 gingen de fietsen weer in de aanhanger en stapten we op een boot. Hier konden we, onder het genot van een lunch, genieten van Berlijn vanaf het water, de Spree. Het was ook nog eens prachtig weer, dus prima!
Daarna zijn we nog naar de Gedächniskirche geweest en hadden we nog een uurtje vrij te besteden. Ik ben even de KaDeWe (Kaufhaus Des Westens) ingelopen, een soort Bijenkorf, maar dan veel groter en luxer.
Toen weer in de bus en naar het hotel.

• 24 Augustus 2017 - 19:56

Irene:

Veel gezien en gehoord Margaret. Fijn dat je het treft met het weer.
    groetjes Irene