Reisdag en eerste fietsdag - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Margaret Rijntalder - WaarBenJij.nu Reisdag en eerste fietsdag - Reisverslag uit Potsdam, Duitsland van Margaret Rijntalder - WaarBenJij.nu

Reisdag en eerste fietsdag

Blijf op de hoogte en volg Margaret

20 Augustus 2017 | Duitsland, Potsdam

Gisteren ging om 04.15 uur de wekker. De vakantie begint vandaag. Wouter was zo lief om me om naar metrostation Capelsebrug te brengen. Om 05.20 uur vertrokken we. Om 5.50 uur was de bus er. Na Wouter gedag gezegd te hebben, stapte ik in de bus. Door het hele land reden er op dat moment bussen rond om vakantiegangers naar het verzamelpunt in Asten te brengen.
Even voor 08.00 uur kwamen we daar aan. Het was druk bij de koffie: lange tafels, die veel te dicht bij elkaar stonden, waardoor je rug aan rug met je achterbuurman of -vrouw zat. Pfff….. Zodra het kon, ben ik er tussenuit gegaan.
Op witte borden kon je het nummer van de bus van je bestemming vinden. Snel gevonden en daar naartoe gegaan. De aanhanger met de fietsen stond klaar, maar geen bus. Onze bus had vertraging …. Maar omdat die eerst mensen van verschillende reizen op had gehaald, hadden al die reizen ook vertraging,
Om 08.45 uur zouden we vertrekken, dat werd 09.20. Dat viel gelukkig nog mee.
Onze reisleider heet Cor en de chauffeur Simon. Cor vertelde een aantal handige weetjes voor onderweg en dat hij en Simon al vaak samen reizen hadden gedaan en vooral ook deze reis naar Berlijn. Cor doet dit al 13 jaar en heeft natuurlijk al van alles meegemaakt, dus hij vertelde een aantal anekdotes. Hij vertelt dat vrij droog, maar het is wel grappig.
De eerste stop was rond 12.00 uur. Blijkbaar was het rustig op de weg, want we waren daar volgens schema, ondanks de latere start.
Rond 15.15 uur stopten we bij Marienborn, vroeger de grens tussen Oost en West. We konden daar de grenspostgebouwen bekijken,daar hebben ze een soort museum van gemaakt. Was wel indrukwekkend.
Om 18.00 uur waren we bij het hotel: NH Hotels Potsdam – Kleinmachnow. Een heel goed hotel in een groene omgeving. Prima kamer (tweepersoons) met goede faciliteiten.
Om 19:00 uur konden we gaan eten. Vooraf had ik me wat ongerust gemaakt over bratwurst en zo, maar Cor had in de bus al verteld dat het diner uit een buffet bestond. Nou, er was van alles en het was heerlijk!
Ik ben op tijd naar bed gegaan, want zo’n dagboeken er wel in.

Vanmorgen ging om 07:00 uur de wekker. Om 07:30 uur ben ik naar beneden gegaan, waar een groot ontbijtbuffet klaarstond. Dat was smullen!
Om 08.45 uur moesten we bij de bus zijn. Na een ritje van 45 minuten werden de fietsen uitgeladen. Na wat uitleg over de fietsen (ik heb een e-bike) en goed afstellen stapten we rond 10.15 uur op de fiets. We zijn van Gross Köris naar Lübben gefietst, 46 km. Een heerlijke tocht door bossen, langs een meer, door dorpjes en langs zonnebloemvelden. Het was prachtig weer! Zonnetje, graad of 22, helemaal goed. Onderweg wist Cor een paar leuke rustplekken: een Biergarten aan de Spree (een heerlijke schaduwrijke plek met koffie en heerlijke kuchen) en de Bierbrouwerij in Schlepzig. Er was 1 zeer avontuurlijk bospaadje, onverhard, smal, redelijk wat mul zand, dus dat was even goed opletten.
Eindpunt was Lübben Bahnhof, maar we zijn eerst nog naar het centrum gegaan, daar heb ik een heerlijk ijsje gegeten. Toen we net in de Ijssalon waren begon het wat te regenen. Gelukkig was dit zo weer over en konden we droog het laatste stukje naar het station fietsen. Daar werden de fietsen weer ingeladen en zaten we nog een uurtje in de bus, terug naar het hotel.
Na weer een heerlijk buffet nu uitgeteld op de kamer. Morgen om 07.15 uur gaat de wekker, om 09.00 moeten we weer in de bus zitten en gaan we naar Potsdam.

• 21 Augustus 2017 - 17:57

Vera:

Klinkt als een leuke dag! Gelukkig is het verder droog gebleven!
    Veel plezier nog =)