Rome 18/9 - Reisverslag uit Chianciano Terme, Italië van Margaret Rijntalder - WaarBenJij.nu Rome 18/9 - Reisverslag uit Chianciano Terme, Italië van Margaret Rijntalder - WaarBenJij.nu

Rome 18/9

Door: Margaret

Blijf op de hoogte en volg Margaret

18 September 2015 | Italië, Chianciano Terme

Vandaag een uitgebreid verslag met verschillende onderdelen.
Het gezelschap
De groep bestaat uit 41 personen. 3 alleengaande dames, waaronder ik, 2 vriendinnenstellen, 1 moeder-dochterstel, 1 (volgens mij) broer-zus en 15 “gewone” stellen.
1 van de alleengaande dames vind ik erg irritant en daarin ben ik, hoewel het niet wordt uitgesproken, want we zijn beschaafde mensen, niet de enige. Ze kwam met het ontbijt tegenover mij zitten en ging uitgebreid bestuderen wat ik op mijn bord had. Kan ook leuk zijn, maar zij doet dat op een irritante manier. Dus haar ontloop ik zoveel mogelijk.
Dan is er het “verliefde” stel. Een man van mijn leeftijd en een dame van nog geen 30. Prima, natuurlijk, maar ze klitten enorm en zitten de hele tijd in de bus te flikflooien. Iedereen lacht er maar om.
Een opvallend stel zijn een dame en heer van 75 jaar of ouder. Zij heeft een rollator mee (en heeft mijn bouw), omdat ze heel moeilijk loopt, maar heeft toch veel van de excursies al meegedaan! Gisteren hebben we bij het diner wat zitten kletsen. Gezellig stel.
Ook een opvallend stel is een jong stel(begin 30?). Hij is slechtziend dus zij begeleidt hem. Maar soms heeft zij ook hulp nodig bij trappen zonder leuning, omdat ze geen diepte kan zien.
Met allemaal heb ik al een praatje gemaakt, behalve met de andere alleengaande dame. Ik schat haar eind 60, begin 70. Dat is er nog niet van gekomen, maar vanmorgen sprak zij mij ook aan om eens een praatje te maken. Ik heb wel wat met haar te doen, want in de bus zit zij naast die andere alleengaande dame. Ik zit alleen. Vind ik prima, heb lekker de ruimte en vermaak me vooral met lezen en af en toe een puzzel.
Ik wilde wel voorstellen dat ze naast mij kwam zitten, maar vandaag was het haar beurt om voorin te zitten. Elke dag schuift de linkerkant van de bus twee plaatsen door naar voren en de rechterkant twee plaatsen naar achteren. Ik zat vandaag in het achterste deel van de bus.
Heb het haar daarom maar niet gevraagd, want voorin heb je een schitterend uitzicht.
In de bus wordt muziek gedraaid van lichte rap tot opera. Heel gevarieerd dus.
De chauffeur is een aardige veertiger, die onderweg e.e.a. over de highlights vertelt. Hij maakt vermakelijke versprekingen als: in de pap te brokkelen en krijg je dan op je boterhambordje. De mooiste verspreking is consequent San Simgimignano i.p.v. San Gimignano.
Verder een behulpzame man en een kunstenaar met de bus.

Vandaag dus naar Rome. Snelle conclusie: 1 dag is veel te kort!
Na een rondje met de bus en een wandeling o.l.v. een gids mochten we 2 uur “los” in Vaticaanstad. Samen met Onno en Anneke heb ik de St. Pieterskerk bezocht. We hebben wel wat vals gespeeld, door ergens midden in de rij aan te sluiten, anders hadden we het met de bustijd waarschijnlijk niet gered.
Prachtige kerk! Helaas geen tijd voor de Sixtijnse kapel. Dus moet ik nog maar eens terug. Nog meer liefhebbers?
Tijdens de wandeling was de dame met de rollator gevallen door de ongelijke stenen op de weg. Gelukkig niets gebroken, maar wel flink bibberig. Zij is door de gids met haar man in een taxi naar de bus gezet.
Een andere dame vond bij de Trevifontein een portemonnaie met € 1800!
Door haar eerlijkheid heeft ze samen met haar man een uur op het politiebureau gezeten. Dat was hun vrije tijd in Rome.
Foto’s lukken weer niet, dus dan maar weer een link:
http://www.bezienswaardighedenrome.com/sint-pietersbasiliek/

Straks weer diner. Tot nu toe is de structuur helder;)
Voorgerecht:
Groentenbuffet met verschillende soorten gekookte en gegrilde groenten, elke dag hetzelfde. De gegrilde groentes zijn het lekkerst, met de gekookte groenten is niets gedaan en alles is koud: broccoli, bloemkool, wortel, spinazie.
Tussengerecht:
Pasta, flink bord, met tot nu toe elke dag een ander sausje.
Hoofdgerecht:
Vlees of kip met aardappel of bonen
Nagerecht:
Taart/cake of pudding.
Het is goed te eten, maar wel dingen die ik zelf niet zo snel zou kiezen.
Water is bij het diner inbegrepen, maar als je wijn wilt, bestel je een hele fles. Als die nog niet op is, staat die de volgende dag weer voor je klaar. Ben benieuwd of dat dan nog lekker is, wan hij wordt natuurlijk niet gevacumeerd en de huiswijn krijg je in een karaf van een halve of hele liter.

Morgen gaan we om 10:00 uur naar Orvieto. Eind van de middag zijn we dan weer terug.

PS: toch nog gelukt om foto's te plaatsen.
En vanavond hebben we live muziek in het hotel!
Zanger is niet erg tekstvast ;)

  • 18 September 2015 - 21:29

    Irene Bout:

    Nou Margaret, dat is een mooi verslag. Een gemengd gezelschap. Rome is inderdaad in een dag niet te doen.
    Als je alleen zit in de bus, hoef je ook niet steeds te praten.
    Veel plezier in Orvieto en laat alles maar over je heen komen.
    groetjes Irene

  • 19 September 2015 - 15:29

    Monique :

    Hoi Margaret, wat een avontuur, je kan er wel een soort livesoap van maken, met iedere dag een andere stad en een ander gezelschap in de hoofdrol ;)
    Leuk om je zo te. Volgen, geniet er van ! Lieve groet, Monique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Margaret

Actief sinds 06 Sept. 2015
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 4286

Voorgaande reizen:

19 Augustus 2017 - 25 Augustus 2017

Fietsen in en rond Berlijn

14 September 2015 - 23 September 2015

Toscane - Umbrie

Landen bezocht: